Vozy T3SU (ev. č. 7001 – 7020) a T3SUCS (ev. č. 7021 – 7292) jsou varianty vozu T3 s klasickou výzbrojí se zrychlovačem v provedení pro SSSR (SU), a s dalšími úpravami, aby vyhovoval provozu v našich podmínkách (SUCS).

První sérií byl skutečný „exportní souběh“, s kontrolkou max. relé na panelu, odpojovačem v pojistkové skříni, klapkou volby sání vzduchu do motorgenerátoru, žlutozeleným 24 V vykabelováním vozu pod panelem, dvojsedadly na pravé straně salónu a sedadly na zadní plošině, bez zadního stanoviště řidiče atd. Zabudování propojky 600 V na čelech se zdařilo zabránit na poslední chvíli. S dvojsedadly byl problém lámání stojanů, řešilo se podpěrami a pozdějšími rekonstrukcemi na obvyklá sedadla.

Provedení dřevěné kabiny vozu se pak doplňovala i na vozy T3. Vozovny velmi rychle doplnily přes plexisklová okna kabiny krycí mřížky z dvounápravových vozů, pak i nově vyráběné. Vozy měly – v Praze po mnoha letech – přepínač pro odpadní teplo zrychlovače.

Další série se po vyjednávání postupně vybavením blížily původním vozům T3, až poslední dvě série měly už odpojovač-uzemňovač 600 V a nepřímé ovládání zářivek stykači.

Vozy byly po roce 1989 určeny pro modernizaci pulzní výzbrojí, ale z finančních důvodů se zatím začalo zkoušet levnější sérioparalelní zapojení trakčních motorů (na rozjezd všechny do série, pak obvod přepne obvyklé zapojení). Byly dvě verze zapojení. U SP2 zrychlovač rozdělený na dvě izolované poloviny neudržel mezi sebou špičkové indukční napětí motorů při přepojování a prorážel se. Proto se od této modernizace ustoupilo a až po mnoha letech se malá část vozů T3SU dočkala přestavby na T3R.P s IGBT tranzistory.

Další pokusnou modernizací na T3R byla v roce 1992 – 1994 rekonstrukce ev. č. 7007 na tyristorovou výzbroj TV8 s GTO tyristory ev. č. 8200 v ústředních dílnách. Vybaven byl penízkovou pryžovou podlahou, výklopnými okny, informačním systémem, elektrické pískovače, skládacími spřáhly, podvozky s dvojím vypružením, původním motorgenerátorem, ochranou skluz / smyk atd.

Druhým pražským vozem T3R měla být tramvaj T3SU7005. Modernizaci vozu prováděla firma ČKD Tatra, probíhala v letech 1996 a 1997, nikdy se nedokončila, rozestavěná skříň zůstala v továrně, v roce 2002 byla sešrotována. Jako náhrada byla předána skříň T6A5, která se využila na další rekonstrukci – T6A5.3 ev. č. 8600. Na několika vozech bylo v devadesátých letech zkoušeno volení dveří cestujícím a několik nových typů dveří, poznatky se využily pro nové vozy T6A5 a další modernizace.

 

Technické údaje

Celková délka vozidla: 15 104 mm
Výška vozidla: 3 060 mm
Šířka vozidla: 2 500 mm
Hmotnost vozidla: 15 810 kg
Maximální počet míst k sezení / stání: 24 / 138 osob

Provozovna Opravna tramvají
U Vozovny 590/6
108 00 Praha 10

opravnatramvaji@dpp.cz

logo