Vůz T3M je rekonstruovaný T3, u kterého byla klasická el. výzbroj se zrychlovačem nahrazena v letech 1978 – 1981 výzbrojí TV1 – polovodičovou s tyristory a pulzní regulací rozjezdu a brzdy. U pulzní regulace nevznikají takové energetické a tepelné ztráty jako u odporové výzbroje.

Na první pohled se odlišuje skříní s brzdovými odpory na zadní části střechy a skříní regulátoru vlevo za kabinou řidiče. Kabina je plexisklová nebo rekonstruovaná podle vzoru T3SU. Odpojovač – uzemňovač je v levém stolku kabiny.

Po prvotních problémech (doplnění filtru do žaluzie motorgenerátoru atd.) velmi spolehlivé vozy vhodné do rušného městského provozu s pomalým popojížděním v kopcovitém terénu. Část vozů stihla už druhou rekonstrukci na T3R.P s IGBT tranzistory.

Prvním prototypem tramvaje T3M byl vůz ev. č. 6000. Vyroben byl v roce 1971 a v roce 1973 byl přečíslován na ev. č. 8003 a začal v Praze zkušebně jezdit také s cestujícími. Pamětníci uvádějí, že zpočátku při rozjezdu a brzdě výzbroj vydávala neměnný tón (komorní „a“). Roku 1980 byl vůz odstaven ve vozovně Hloubětín. Po požáru tramvaje ev. č. 8071 v roce 1992 vůz obdržel její evidenční číslo. Vyřazen byl v roce 2005.

Prototypy sériové modernizace byly vozy T3 ev. č. 6795 a 6798 vyrobené v roce 1970. Po rekonstrukci na typ T3M v roce 1976 byly přečíslovány na ev. č. 8005 a 8006. Původně se uvažovalo o ponechání původního čísla s předřazeným písmenem „T“, protože měly být kompletně přestavěny poslední tři série T3, ale po rozhodnutí jasného odlišení vozů byla číslována nová řada. Písmeno „T“ se nakonec objevilo na krytu mnohočlenných zásuvek ověřovací série – T3M nelze spojit s T3.

Sériová výroba tyristorové výzbroje TV1 byla zahájena v roce 1977. DP si ji montoval do tramvají sám v rámci Velké prohlídky s novou kabeláží. Poslední dodávky výzbroje TV1 pro Prahu byly uskutečněny v roce 1980. Pak už se jen začaly provádět Celkové opravy T3.

 

Technické údaje

Celková délka vozidla: 15 104 mm
Výška vozidla: 3 060 mm
Šířka vozidla: 2 500 mm
Hmotnost vozidla: 16 960 kg
Maximální počet míst k sezení / stání: 24 / 138 osob

Provozovna Opravna tramvají
U Vozovny 590/6
108 00 Praha 10

opravnatramvaji@dpp.cz

logo